תנוחו! מהי קצת פגיעה בפרטיות בשביל הבריאות שלנו?

על מעקב השב"כ אחר מיקום חולי הקורונה

אבירי זכויות האדם וראשי האופוזיציה הזדעקו ביממה האחרונה נוכח התקנות לשעת חירום עליהן החליטה הממשלה, המאפשרות לשב"כ לעקוב אחר תנועותיהם של חולי הקורונה בישראל טרם כניסתם לבידוד. המהלך הוקע כבלתי דמוקרטי, כצעד נוסף לעבר דיקטטורה וכפגיעה אנושה בזכויות האדם של העם היושב בציון. ברצינות, תנוחו.

הפרטיות אינה זכות מוחלטת.

ראשית על כולנו לזכור, כי פרטיות היא אמנם זכות יסוד במדינת ישראל על פי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לפיו "כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו", ומכאן שפגיעה בפרטיות צריכה להיעשות בחוק ההולם את ערכי מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש, או מכוח הסמכה מפורשת בחוק (ואכן יש מקום לבחון את הפרוצדורה לביצוע המהלך בהקשר זה). עם זאת, הזכות לפרטיות היא זכות אחת מני רבות להן אנו זכאים, למשל לצד הזכות לשמירה על החיים, הגוף והכבוד, שגם היא מעוגנת באותו חוק יסוד. הזכות לפרטיות לעולם אינה מוחלטת - היא באה מול זכויות אחרות ומתנגשת עמן תכופות. לעתים, זכויות אחרות יגברו על הפרטיות, וזה בסדר. כל מקרה ונסיבותיו.

חקיקת הפרטיות בישראל אינה עדכנית כלל, ומהלכים לתיקונה תקועים בכנסת כבר מושבים רבים, אך המצב המשפטי בקשר להתנגשות הזכות לפרטיות עם בריאות הציבור הוא דומה גם בחקיקה מודרנית יותר, כמו ה-GDPR שנכנס לתוקף באיחוד האירופי ב-2018. גם שם ניתנות הקלות משמעותיות לעיבוד מידע אישי לשם טובת הציבור ובריאות הציבור, לא רק על ידי ממשלות אלא אפילו על ידי חברות פרטיות המסייעות במטלה ציבורית.

מעבר לפן המשפטי - כדאי שנסתכל על הצעדים שננקטים גם בצורה פרקטית ומפוכחת. 

האמצעים הטכנולוגיים בהם נעשה שימוש כעת אינם חדשים, הם קיימים, ומשמשים את השב"כ וכוחות הבטחון מדי יום באיתור אלפי חשודים בטרור וריגול אחריהם. איננו מתרעמים על קיום האמצעים הללו והפרת זכויות היסוד של חשודים, שחלקם אמנם בני-בליעל, אך חלקם טרם עברו עבירה או חשודים בטעות. הסיבה לכך ברורה: יש להניח שנעשה באמצעים האלה גם שימוש חיובי למניעת פיגועים והרג של חפים מפשע. מדוע קפצנו ונחרדנו לפתע דווקא היום? במובן מסוים, גם המטרה עכשיו היא דומה: מניעת חולי ומוות של אנשים שעוד חפים מהקורונה.

אנחנו מקריבים את הפרטיות שלנו הרבה יותר, כל יום, מבחירה.

שירות הבטחון הכללי קיבל רשות לעקוב אחר המיקום ההיסטורי של חולי קורונה מאומתים, מאות במספר, וזאת מבלי לפרוץ לטלפונים, מבלי להאזין לשיחות או לקרוא הודעות. בדקתם פעם מה גוגל ואפל יודעות עליכם? המיקום של כולנו - מיליארדי בני אדם ברחבי העולם - מתועד, שמור, ומשמש לניתוחי אישיות ולפרסום ממוקד כבר למעלה מעשור. אם אתם רוצים להזדעזע באמת, גשו ל-Timeline של אפליקציית Google Maps, וגלו איפה בדיוק הייתם לפני חמש שנים, ברזולוציה של דקות. אפילו לאפליקציית פנגו יש את המיקום ההיסטורי הרציף של כמעט כולנו, גם כשאיננו משתמשים באפליקציה - כי מתי שהוא "הסכמנו". למשחק פוקימון גו יש את היסטוריית השוטטות של הילדים שלנו בשכונה וברחבי הארץ. אז עכשיו יש את המידע הזה גם לשב"כ. באופן אישי, אני סומך עליהם, ועל הפיקוח עליהם, יותר מעל גוגל.

מה עוד שהמידע שהשב"כ מעבד, על פי הפרסומים, הוא לא משמעותי. שמעתי מלומדים שמזדעקים ש"קשרים עסקיים סודיים יחשפו". בפועל מדובר במיקום היסטורי שמגלה שהיית ליד מנוי סלולרי אחר. כל חולה שהה ליד עשרות אם לא מאות מנויים סלולריים. מכאן ועד לחשיפת כלל המידע הזה לכלל הציבור, הנדסה לאחור של מספרי הטלפון לאנשים מזוהים, וגילוי הקשר ביניהם - עובדים, שותפים, מתחרים, מאהבים - הוא גדול. 

הקורונה פוגעת בפרטיות שלכם במקומות אחרים - שימו לב!

אציין, כי משבר הקורונה מביא לפגיעות משמעויות יותר בפרטיות, שעל כולנו להקדיש להן יותר תשומת לב. מעסיקים דורשים מעובדים כבר שבועות מידע רפואי רגיש אודותם, לכאורה כדי להתגונן מהם ולהגן על עובדים אחרים (גם כאשר העובדים שנותנים את המידע בריאים לחלוטין); שיחות הוידאו הרבות שאנחנו מקיימים מאז שעבודה מרחוק הפכה למיינסטרים החדש חושפת ממש את "צנעת פרטיותנו" - מראה הבתים שלנו, איכות החיים שלנו, ואפילו את הילדים שלנו שקופצים לפריים לא פעם לעיניהם של קולגות וזרים מוחלטים. שיחות אלו לעתים מוקלטות בשרתים ברחבי העולם, עם הפיהוק שפיהקנו והשטויות שאמרנו, ומי יודע מי יצפה בהן בעתיד ואילו החלטות יקבל בהתאם. פגיעות אלו ואחרות גם הן נעימות, אך במקרה זה - ההחלטה היא הרבה פעמים שלנו: איפה אנחנו מותחים את הקו, איזה מידע אישי ברצוננו לשתף, ועם מי.

ומה אם ירחיבו את הריגול על כולנו בשבועות הקרובים?

נו שוין, מה כבר יגלו? שאנחנו בהסגר, בבית (שכתובתו מצויה במשרד הפנים), שאנחנו יוצאים לסופר ולטיולים עם הכלב (במרחב הציבורי, זה לא ממש פרטי), ונלחמים לשמור על הבריאות, העבודה, הפרנסה, השפיות ואולי גם מצב רוח טוב. ואולי יגלו, שחלקנו מפרים בידוד בים, במסעדות מחתרתיות ובמסיבות סוף העולם. במקרה כזה, כנראה שרצוי שיתפסו את אותם טרוריסטים ביולוגיים זאטוטים המסכנים אותנו, וישימו אותם במקומם למען אלו מאיתנו שמשתדלים לשמור על הנחיות משרד הבריאות.

בענייני פרטיות, כמו בחיים, אין שחור ולבן. 

מעקב של האח הגדול אחר אזרחים הוא מטריד. גם מגיפה עולמית מטרידה. אינני חף מביקורת כלפי הממשלה הזמנית שלנו והעומד בראשה. אינני בוטח באופן עיוור באנשי שירות הבטחון. אבל על הקברניטים שבצמרת החובה והאחריות לקבל החלטות קשות, מדי שעה ומדי יום, כדי לשמור על חיינו ועל מדינתנו. הפגיעה בפרטיותנו במעקב הטכנולוגי המצומצם עליו הוחלט איננה גדולה יותר מהפגיעה בפרטיותנו על ידי חברות מסחריות (בהסכמה מאולצת אם בכלל), ואני סבור שלא צריך להתרגש ממנה יתר על המידה. המהלך מפורסם ועומד לביקורת הציבור, וכבר בכך יש ברכה לדמוקרטיה, ולפי התחייבויות ראש הממשלה וראש השב"כ, הפגיעה היא זמנית, מצומצמת, ולמטרה ראויה: בריאותנו וחוסננו הלאומי מול מגיפת הקורונה שגובה קורבנות רבים ברחבי העולם.

שרק נהיה בריאים!


עו"ד ישראלי עוסק בפרטיות ואבטחת מידע. הוא בעל תואר שני במשפט מסחרי מאוניברסיטת תל אביב, תואר שני במינהל עסקים מ-INSEAD והסמכת CIPP/E מארגון הפרטיות הבינ"ל IAPP.